Folytatódik a nagy sikerű tatai helytörténeti tantárgy oktatása

Az új tanévben is folytatódik a város általános iskoláiban a Tata tantárgy oktatása. A helytörténeti tananyagot tartalmazó könyv hat éve jelent meg, s a tantárgy népszerűsége azóta is töretlen. A Magyarországon egyedülálló kiadványról és oktatásáról, a Városháza dísztermében tartott sajtótájékoztatót Michl József polgármester.

A „Tata lépten-nyomon” című könyv 2010-ben jelent meg, Tata Város Önkormányzatának kiadásában. Varga Istvánné és Szigetvári Krisztina munkája egy egyedülálló kezdeményezés nyomán jött létre, Michl József polgármester ötletéből. A gazdagon illusztrált, számos fotóval és jelmagyarázattal ellátott színes kiadvány végigvezeti olvasóját a város történetén az őskortól napjainkig, a történelem mellett a kultúra, a gazdaság, és a tudomány évszázadain, érintve az ünnepnapok kalendáriumát, a Városháza és a testvérvárosi kapcsolatok történetét, valamint a Magyary Terv programját.

Tata város közoktatási intézkedési terve alapján a tatai általános iskolák felső tagozatán, először a 2007/2008-as tanévtől kezdődően szakkör formájában indult el a helytörténet oktatása. Később készült el a helytörténeti tantárgy pontos tanterve, mely lehetővé tette a tankönyv, és a munkafüzetek elkészítését és kiadását. Az ötödik osztálytól kezdődő oktatás keretében az érdeklődők tanulással egybekötött kirándulásokon vehetnek részt, és a tatai általános iskolák a tanrendbe is beépítették a helytörténeti tantárgyat, a Kuny Domokos Múzeum pedig múzeumpedagógiai órákon viszi közelebb a diákokhoz a Tatáról szóló ismereteket. 

A speciális Tata tantárgy ötlete idén januárban országos elismerésben részesült, amikor városunk két kategóriában is elnyerte a City Hungary által alapított „Holnap Városért” díjat. Az indoklásban és a díjátadón külön kiemelték a Tata tankönyvet, amelynek segítségével a kisdiákok a helyi közösség szempontjából fontos információkat ismerhetnek meg, s még közelebb kerülhetnek gyökereikhez.

Az a mottónk, hogy csak amit ismerek, azt szerethetem, s amit megszeretek, arra vigyázok és védem, tovább építem, ez az üzenete a Tata tantárgynak – nyilatkozta a sajtótájékoztatón Michl József. A polgármester hozzátette: – a tantárgy kötelező, hiszen mindenkinek meg kell ismernie a szülővárosát, s ebből ered az a patrióta gondolkodás, mellyel később felnőve, a megszerzett tudásra alapozva önállóan is hajlandóak leszünk tenni a városunkért.

Az iskolák szabadságot kaptak, ők döntik el, milyen rendben tanítják a tárgyat, melynek oktatásához a munkafüzetek is segítséget adnak. A tanultakról a diákok minden év májusában kétnapos vetélkedőn adnak számot, a versenyt a Kuny Domokos Múzeum szervezi. A sajtótájékoztatón a pedagógusok pozitív tapasztalatokról számoltak be a Tata tantárgy oktatásával kapcsolatban. Rozmann Edit, a Vaszary János Általános Iskola igazgatója elmondta, hogy elsősorban osztályfőnöki órákon foglalkoznak a tananyaggal, de a honismereti és a történelem órákon is érintik a tankönyv anyagát, és a tanulás során a város több pontjára, valamint a múzeumba is ellátogatnak a diákok, hogy minél több tapasztalati ismeretet szerezhessenek. Kőhalmi Zoltán, a Kőkúti Általános Iskola igazgatója arról számolt be, hogy tömbösítve, külön oktatják a helytörténeti tananyagot, ők is tesznek látogatásokat a városban, és saját iskolai programokat is építenek a könyv anyagára.

A Tata tantárgy oktatása tehát folytatódik tovább, a tananyaggal és módszertannal kapcsolatos javaslatokat, új ötleteket pedig egész évben szívesen fogadja.